På söndag är det Fars dag...

Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets
USA. Initiativet kom från Mrs Sondra B Dodd
som ville hedra sin far för att han ensam
fostrat sju barn efter deras mor dött i barnsängen.

Det var väl ok då, och en väldigt fin gest,
men tider förändras.

Idag är det ju inte ovanligt att ensamstående
föräldrar (både mor eller far) fostrar sina
barn själva.

Tänk på de som inte har sin far kvar i livet, och
måste bli påmind om detta varje Fars dag.

Jag vet inte, men det är inte riktigt min
kopp av te att fira den andra söndagen i
november, för att det är en dag som har
blivit uppkallad och döpts till Fars dag...

Varför just då... han är ju min far resten
av alla dagar på året också...

De enda som tjänar på detta är ju alla affärer,
kampanjer, annonsörer, restauranger mm.

Jag är ju själv inte förälder... ännu...
men jag hoppas jag inte blir sådan som går ut
och köper en onödig liten pryl till Robert, som
egentligen är från vårt barn, som då är runt sex
månader...
Nej, då ser jag hellre framför mig att jag te x
lagar en god middag till min man för att "fira"
att han är en bra far (vilket jag är övertygad om
att han blir).
Så Robert.... Mors dag firas sista helgen i maj... bara så du vet...!

Min egen pappa "firas" genom ett telefonsamtal där
jag säger:
- Grattis på Fars dag...eller vad man nu säger.(Så säger jag varje år).
Eller så åker jag ut och tar en kaffe med fika som
JAG har köpt med mig. Jag tror inte att min pappa
skulle uppskatta om jag köpte honom en onödig liten
pryl, bara för att det är Fars dag.
Det har han till och med sagt... och då får det bli så.

Jag firar inte min pappa speciellt en gång om året en
speciell dag...
... han är ju min far alla dagar på året!!!!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Du är klok du, dvs jag tycker som du!

2007-11-09 @ 17:26:18
Postat av: Vicktoria

Jag har aldrig haft en pappa. Av den anledningen vill jag gärna fira alla bra farsor på Fars dag...

2007-11-10 @ 23:47:07
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: malin

jag är jättedålig på att tala om för min pappa att han är bra, så jag tar gärna tillfället i akt och köper en liten blomma och går och fikar. Jag tycker att det är bra att jag uppmanas visa min uppskattning eftersom det är så lätt att glömma det... Å han blev ju glad.

2007-11-11 @ 20:31:47
URL: http://mallanp.blogg.se
Postat av: malin

jag är jättedålig på att tala om för min pappa att han är bra, så jag tar gärna tillfället i akt och köper en liten blomma och går och fikar. Jag tycker att det är bra att jag uppmanas visa min uppskattning eftersom det är så lätt att glömma det... Å han blev ju glad.

2007-11-11 @ 20:33:45
URL: http://mallanp.blogg.se
Postat av: Sara

Självklart tycker jag att man skall säga till sin far att man älskar honom (om man nu gör det), men varför just på Fars dag och inte en annan dag på året???

Sedan är det ju perfekt att fira alla bra pappor, men tyvärr är inte alla pappor bra, det finns dåliga också...

2007-11-14 @ 15:14:52
URL: http://saragidlof.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0