Sankta Lucia...

Idag har min dag börjat med sång i stämmor från
Lucia och hennes tärnor och stjärngossar. På
jobbet har de som tradition att Skärets Lucia hälsar
oss God morgon, med sång och dikter. Sedan får
vi (till frukost) lussebulle, tårta och kaffe. Så min morgon
har startat oerhört trevligt.

Det är allt lite mysigt med traditioner, som Luciatåg te x.
Nu får man ju ta "traditionen" med en nypa salt... det som
vissa folk kallar tradition, är kanske olika på olika ställen.

Själv kom jag ihåg när jag var liten och gick på förskolan.
Då var alla flickor Lucia, och alla pojkar tomtar. Men så
är det nog fortfarande på dagis och fritids... ingen diktatur där inte...

Tänkte jag skulle få lite mer Lucia-feeling ikväll, för då kommer
Uddevallas Lucia och hennes anhängare spatsera på våra
gator och torg och sprida ljus och glädje... det är inte fel... det kan vi behöva ibland...!

Vi får väl se vad resten av dagen har att erbjuda, men
jag har fått i mig en hel del pepparkakor, så jag kommer
vara snäll hela dagen lång...

... ända tills imorgon. Imorgon har jag ännu en anledning att knapra i mig nya pepparkakor,
man kan ju inte bli för snäll...eller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0