Julbordsplanering...

I år ska alltså vi stå för julbordet! Det ska bli jätteroligt.
Själv är min närmaste kontakt med julbord de åren jag jobbade m Peter U och serverade  miljoner julbord till de som såg teater på Folkets Hus. Det var väl helt ok, men eftersom julborden började redan i november och förberedelsen med maten i oktober, så var man lite trött på julbordet när man på julafton blev serverad julmat.
Men nu var det längesedan jag jobbade med det, så julbord har blivit roligt och mer spännande med tiden. Och nu när man själv ska konstruera ett julbord ska det bli jätte roligt.
Därför har jag börjat skriva en liten "meny" om vad jag tänkte mig vad som ska serveras.

Tänkte börja med att lägga in lite egna sillar. Så bordet kommer innehålla:

Sill (löksill, senapsill, vitlökssill, tomatsill, currysill)
Ägghalvor (m kaviar och stenbitsrom)
Potatis
Gravad lax
Hovmästarsås
Knäckebröd

Julskinka
Senap (fin och grovkornig)
Äpplemos
Kalvsylta
Rödbetssallad
Julkorv
Vörtbröd
Julost

Köttbullar
Prinskorv
Jansson
Revben
Rödkål
Bryssekål

Ris ala Malta
Saftsås
Clementiner
Julgodis (ischoklad o köpt hemmagjort godis)
Nötter

Det är vad jag har planerat än så länge. Vad tror ni? Ja, det känns iallafall bra än så länge. Tänkte jag skulle vara ute i god tid i år, med både inhandlandet av julmaten och julklapparna. Men om jag känner mig själv, så är det säkert något som jag har glömt och får ändå ut dagen före och tampas med alla andra som fått sin lön.... Men har jag tur är det bara något litet jag glömt och kan skicka Robert....

Kommentarer
Postat av: malin

jäklar vad du slår på stort. Det låter fantastiskt, men orkar du fixa allt det där själv? Jag får min mor, far och syster att bidra med några rätter var, så blir det lite mindre svettigt i köket;)

2008-12-16 @ 23:21:58
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag har lagt över lite på svärmor ;)

Sedan får vi väl se på självaste julafton ifalla jag svettas och får bekänna färg, eller kanske går in till grannen och ber om hjälp... ;)

2008-12-17 @ 19:46:32
Postat av: Sara

Jag har lagt över lite på svärmor. Sedan får vi väl se på självaste julafton ifall jag får svettas och bekänna färg, eller kanske är jag tvúngen att gå över till grannen och be om hjälp...;)

2008-12-17 @ 19:48:52
Postat av: Lisa

Imponerande! Fem sorters sill... det ser ut som att ni kommer att få en mycket GOD jul. Sköt om dig och slit inte ut dig i julkoket/-stöket/-baket!

2008-12-17 @ 23:39:25
Postat av: Robert(tomtefar)

Hallå där! Det kan ju hända att JAG som oxå bor idetta hushåll hjälper till litegrann med julmaten;)

2008-12-18 @ 10:12:32
URL: http://robertgidlof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0