Okunskap...

Jag brukar inte ha så ont av personers
okunskap. Alla kan ju inte veta allt...

Men jag reagerade mycket på en händelse
som inträffade igår på jobbet. Och den byggde
på okunskap!

Det kom in en familj som bestod av mamma,
pappa och deras två barn. Ena barnet var 4 år
och det andra var 7 år. När de kom in genom
vår entré, fick de se oss som jobbar. Då pekar
sjuåringen på mig och säger till sina mamma:

- Titta mamma, här jobbar en neger!

Mamman hyssjar barnet, och säger med låg röst
(fast tillräckligt hög röst så jag hör):

- Tyst, sådant säger man inte högt. Hon kan ju inte hjälpa det...

Hmm, tänkte jag, stackars människa. Det första som
dök upp i mitt huvud då var OKUNSKAP!

Visst känns det kränkande när någon säger sådan ord
om en, speciellt när de inte har en aning vad de pratar om.
Det är väl inte första gången i mitt liv jag hör någon ta till ord
som "neger" eller "svarting" om mig, men man tar åt sig på
olika sätt beroende på hur orden framförs, eller i vilken situation
personer använder det på. Vanligtvis och oftast brukar jag inte
ens lägga ner energi och bry mig om det, men nu när detta
barnet sa det, som om det var hur rätt och naturligt som helst, så
reagerade jag ändå.

Vad kommer vårt barn få höra i framtiden?

Här kommer ett utdrag ur en text som jag tycker är väldigt träffande...

"okunskap, när man inte riktigt vet är det så skönt att ta till lite
okunskap, kan förvandlas till fakta om man bara vill ja
okunskap, en iskall fasad när man är ensam och rädd"

(ur Låten Okunskap med Svenska Akademien)

Kommentarer
Postat av: Robert

Man slutar aldrig förvånas över människors okunskap,tur att du är som du är och behåller lugnet i alla situationer. Du är trots din ringa längd en mycket stor människa och jag älskar dig så in i gatan.

2008-01-16 @ 17:59:17
Postat av: Lisa

Stackars, stackars människor. I övrigt håller jag med din man, möjligen med undantag för det där "...in i gatan" ;-)

2008-01-17 @ 12:21:13
Postat av: Anonym

Kan inte tro att det är sant!!!!!!!!!!!!!! Va arg jag blir!!!! Jag instämmer med både Robert och Lisa!

2008-01-17 @ 16:03:56
Postat av: Madelene

Jag har lust att åka och elda upp deras hus!!! (Tur jag inte har adressen kanske...) Man kan inte tro det är sant! Varmaste kramar till dig goaste sara.

2008-01-27 @ 21:37:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0