Vill man, så finns det att läsa...

Nu har Leon passerat sin 3-månaders dag.
När man är nybliven förälder och inte har en susning om
vad som är rätt och fel, läser man en hel del böcker.
Man försöker ta allt med en nypa salt för man vet att det inte
gäller "alla" barn. Men ändå går man och tänker hela tiden:

- Ska det vara så här?
- Undra om detta är normalt?
- Är dom i en speciell fas just nu?

Ja, böcker och information från BVC, alla har de olika svar men
är oftast överens med att "allt ser normalt ut"...
Oftast i böckerna står det att när barnet är runt tre månader, blir
allt lättare....

- Vad menar dom?

Jag står fortfarande som ett frågetecken (?) inför alla val som Leon
gör. Ena dagen tror man att man har skapat en form av rutin på
saker och ting, som redan nästa dag känns som man inte har
någon koll på något...

Jag tror aldrig någonting blir riktigt enkelt.... alla faser och stunder
har ju sin charm och förundran om "vad betyder det där nu då?"

Men det som böckerna menar med att det blir lättare med tiden,
kanske är att man faktiskt vågar mer och ifrågasätter inte varje liten
rörelse barnet gör. Man vågar helt enkelt tänja lite på gränserna och
inte gå till bokhyllan och leta upp någon innehållsförtecking som stämmer
överens med det man undrar över.

Jag nu börjar man öppna ögon helt och hållet, för att se vad din lilla
bebis verkligen gör. Innan har man mest försökt klara av att få ihop
alla bitar i pusslet. Själv såg jag första gången när Leon satt i sin
babysitter och helt plötsligt upptäckte sina händer...
... häftigt!
Han blev helt blixtstilla och hans stora ögon fixerade på
sin lilla hand som han förde fram och tillbaka framför sig. Han satt
så i några sekunder, sedan återgick han till sitt vanliga gungande
i stolen.
Härmondagen satt jag som vanligt och fånade mig framför honom
genom att härma varje sak han sa. Eller ja, sa och sa... jollrade mest.
Helt plötsigt började han skratta helt hysteriskt och kunde inte sluta,
Han var så jätte söt, så jag skrattade högt jag med.

Ja, nu är han tre månader, och det händer massor av saker.
Undra vad som händer nästa månad?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Tja...4 mån...smakportioner? :-)



Barnboken av Anna Wahlgren. Bara ett tips.

2008-08-15 @ 04:30:48
URL: http://anneliehansson.blogg
Postat av: Annelie

Annat läsvärt tips när jag ändå är igång: Så överlever du ditt första år som mamma av Vicky Iovine. Garanterad humor!

2008-08-15 @ 04:31:35
URL: http://anneliehansson.blogg
Postat av: Jessica

Fina bilder i Bohusläningen idag... kram

2008-08-16 @ 12:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0